Споделете
Ролята на мениджъра в изграждането на здрава организационна култура
Ролята на мениджъра в изграждането на устойчива фирмена култура сред служителите е от изключително значение за успеха на организацията и започва с установяването на връзка с екипа, критерии за успех и проследяване на отговорността, която служителите поемат към тях.
Какво отличава добрите мениджъри?
Добрите лидери не поставят себе си над своя екип, а работят заедно с него. Те могат да „влязат в обувките“ на своите служители, да разберат болките им и да намерят работещо решение заедно с тях.
Често срещана практика е служители, наложили се като експерти в сферата си на развитие и показали отлични резултати в работата си, да бъдат поставени на лидерска позиция, за да управляват свой собствен екип.
Добрата експертиза обаче не винаги означава добри лидерски умения, защото експертът е ориентиран към постигането на резултати за компанията, а добрият мениджър – към развитието на потенциала на служителите и резултатите, постигнати от тях.
Ролята на мениджъра в „онбординг“ процеса
Ефективният „онбординг“ (от англ. „onboarding“) или въвеждащото обучение на новоназначени служители води до постигане на заложените от компанията цели, независимо дали протича дистанционно или в офис среда. Този процес се свързва с обучителни сесии от страна на мениджъра, в които той поставя реалистични цели, наблюдава пряко работата на служителя, споделя с него обратна връзка и активно налага план за подобрение при необходимост.
За постигането на максимална ефективност трябва да продължите да изграждате връзката със служителите си в дългосрочен план, да предоставяте ясни очаквания на поставените проекти и задачи, като същевременно оказвате подкрепа и насърчение.
Мениджърът и менторският подход
Умението да бъдеш ментор има доказано въздействие върху организационната култура през последните 20 години и вече се разглежда като задължително умение, което мениджърите трябва да усвоят.
Много организации разбират предимствата на тази култура и работят усърдно дори и самостоятелно в насока развитие на стратегия с цел успешна комуникация и взаимоотношения със служителите.
Какво представлява менторският подход?
Това е основен стил на управление под формата на обучителен процес, при който служителят работи заедно със своя мениджър или ментор до постигането на конкретни професионални резултати в неговото кариерно развитие в компанията.
Лидерите и мениджърите, които активно практикуват този подход, се фокусират върху развитието на потенциала на своите преки подчинени, които след това подобряват представянето си в компанията по отношение на постигнати резултати и увеличават приноса си неколкократно.
Не забравяйте, че именно ролята на мениджъра включва мотивирането на служителите към работния процес чрез различни методи и практики според личностните им характеристики и особености, както и подобрение на тяхното представяне чрез създаване на „action“ план за поетапно развитие с ясно дефинирани междинни и крайни цели и период за постигането им.
Добри практики за мениджъри
Въпреки че много мениджъри използват обучителни практики в компанията, в която работят всеки ден, без дори пряко да го осъзнават, ако не изградите конкретен план за действие и не направите детайлен анализ, резултатите ще бъдат незадоволителни или непоследователни.
Неконсистентното лидерство води до липса на доверие и авторитет в екипа. Член на екипа, който не вярва на лидера си, обикновено също изпитва известна степен на неуважение към него.
Ето и няколко съвета, които сме ви подготвили за изграждане на успешен подход за комуникация, мотивация и продуктивност на служителите.
- Регулярен мониторинг по време на „онбординг“ процеса
Така ще си гарантирате, че новоназначеният служител прилага наученото по време на обучението на практика, изгражда правилни работни навици и поведение. При наличие на пропуски или грешки в изпълнението ще можете да ги идентифицирате своевременно и да вземете съответните мерки, преди служителят да допусне сериозни грешки на по-късен, които да бъдат санкционирани.
- Индивидуални (one-to-one) срещи
Индивидуалните срещи укрепват връзката между мениджърите и останалите членове на екипа. Дори и да ви се стори като времеемко занимание, възвръщаемостта на тази инвестиция е огромна. Основната концепция за редовните срещи е да обсъдите напредъка на служителя, неговата ангажираност и инициативност в работния процес, както и неговото професионално развитие.
- Ефективна стратегия за целеполагане
За да поставите реалистични, но и достатъчно мотивиращи цели на своите служители в рамките на техния кариерен път в компанията, е нужно да познавате много добре етапа на развитие, в който се намират в момента.
Ясното определяне на целите и тяхното измерване от страна на мениджмънта е важна стъпка от развитието на служителите в компанията, а то пряко рефлектира върху тяхното удовлетворение и самочувствие.
Заключение
Мениджърите имат нелесната задача да управляват, обучават, задържат и развиват служителите, за които отговарят. Те са пряко отговорни за създаването на ползотворна и здравословна работна среда, както и за устойчива структура в организацията. Поставяйки се в ролята на ментори и следвайки доказаните подходи за управление и коучинг, можете да бъдете сигурни, че ще сте по-близо до постигането на желаните резултати, развитието на сплотен екип и силна организационна култура.
Прочетете всички статии за
Без категорияСподелете
Това, което прочетох си заслужава:
Коментари
0 коментари
Влезте в акаунта си и добавете своя коментар
Без категория
Абонирайте се за бюлетина
Прочетете интересни статии от сътрудници на Kaderabotim.bg