Целите за продуктивност и ефективност мотивират и ангажират служителите и показват дали те имат потенциал за развитие или нужда от допълнително обучение. Те са инструменти за оценка на работата им и стоят в основата на решенията за повишение, уволнение или предоставяне на финансови поощрения, като например увеличение на заплатата.

За да бъдат най-ефективни, целите на служителите трябва да бъдат измерими. По този начин можете да наблюдавате отблизо напредъка и да коригирате целите им, когато е необходимо. Освен това, ако тези цели са съобразени с целите на организацията, те пряко допринасят за растежа на компанията.

В статията сме ви подготвили съвети и насоки как да поставите мотивиращи и реалистични цели на вашите служители.


Как ефективно да поставяте цели на служителите?

Целта е измерима идеална стойност, чрез която една компания може да разбере дали постига конкретен резултат или отбелязва напредък на база желаното стратегическо състояние съгласно нейната мисия и визия.

Целите за ефективност се различават в зависимост от нивото на йерархия в компанията, като целите на служителите на по-високите нива трябва да бъдат обвързани с тези на по-ниските. Следователно, въпреки че целите за изпълнение на служителите са насочени към индивидуални действия, те са свързани с целите на цялата организация.

Когато определяте целите на служителя, трябва да започнете от целите на компанията и да помислите за методите, чрез които те могат да бъдат постигнати и действия, които всеки служител може да предприеме, за да допринесе за тази цел.

Целеполагането държи служителите отговорни и ги кара да съсредоточат усилията си върху постигането на целите на цялата компания. Всеки служител е отговорен за постигането на своите цели за ефективност, което означава, че те трябва да отговарят на ролята и задълженията му.


SMART подходът при формиране на цели

Един от най-добрите начини за целеполагане е принципът SMART. Това е акроним за основните характеристики, които трябва да притежава всяка цел:
 

- Конкретика (Specific)

Целта трябва да бъде ясна и добре дефинирана. Нейно изпълнение трябва да води до конкретни резултати.

- Измеримост (Measurable)

Напредъкът по пътя към изпълнение на целта трябва да бъде проследим и да може да бъде анализиран.

- Постижимост (Achievable)

Целта трябва да бъде постижима за служителя. За да определите дали дадена цел е реалистична според уменията и квалификацията на служителя, трябва да имате предвид още наличните ресурси, капацитета на компанията и наличното време.

- Релевантност (Relevant)

Целта трябва да е тясно свързана с целите на компанията и по-точно да допринася за постигането на общите цели на организацията.

- Времева рамка (Time-bound)

Целта трябва да може да бъде постигната в рамките на времевия период, установен при залагането ѝ.


Ако целта не отговаря на всички критерии, изредени по-горе, тогава тя трябва да бъде преразгледана и по-добре дефинирана.

За още повече ефективност в практиката SMART принципът може да се трансформира в SMARTER, което означава, че целите на служителите могат да бъдат преразглеждани (например при промяна на заплата или фирмен бюджет) и коригирани според нуждите на компанията.

Ефективното целеполагане също е инструмент за оценка на служителите на годишна база. По този начин могат да бъдат оценени специфични умения и ефективност, както и професионалните постижения на всеки служител.

Увеличението на заплатата, повишението и всички други видове професионални възнаграждения се дават на служители, които са постигнали целите си за насърчаване на поведението, носещо висока продуктивност и ограничаване на това с контрапродуктивен характер.


Кой определя целите на служителите?

Отговорниците за определянето на целите за ефективност на служителите заемат ръководни позиции в компанията като мениджър, ръководител на екип или дори главен изпълнителен директор на компанията, в случай, че говорим за компания с малко на брой служители.

Отделът „Човешки ресурси“ също има много важна роля в оценката на служителите и проследяването на тяхната работа. Ако мениджърите и ръководителите на екипи са най-способни да определят целите, свързани с работната дейност на служителя, то отделът „Човешки ресурси“ се занимава със спазването на трудовото право и стандартите на работа и администрирането на възнагражденията на служителите, с което допринася за пълната оценка на съответния служител.

Примери за цели за ефективност

В зависимост от вида на целите за ефективност на служителите, те могат да бъдат разделени в 4 големи категории:

Цели, свързани с качеството на работата 

В зависимост от индустрията, в която работи даден служител, тези цели могат да бъдат измервани чрез броя на допуснатите грешки, броя на дефектните продукти, обратната връзка на клиента и желанието му да препоръча компанията след взаимодействие със служителя и др.

Цели, свързани с количеството работа 

Тези цели могат да бъдат брой реализирани продажби, брой произведени продукти, продължителност на обаждане, брой отговорени обаждания, брой потенциални купувачи и т.н.

Цели, свързани с ефективността на работата 

Комбинацията от качеството на извършената от служителя работа и нейното количество определят ефективността на служителя. Целите, свързани с ефективността на работата, могат да бъдат установени само с помощта на данни за измерване на ефективността, които компанията е събрала с течение на времето.

Цели, свързани с ефективността на компанията

Тези цели могат да са насочени към броя на почивните дни, броя на извънредно изработените часове или възвръщаемост на инвестицията в служителя.


Заключение

Целите за ефективност на служителите не само ви позволяват да наблюдавате индивидуалния напредък на всеки служител и да ги мотивирате и държите отговорни, но също така допринасят за постигането на общите цели на компанията. Необходимо е да гарантирате, че те са измерими и се оценяват според нуждите за постигане на оптимални резултати.


 
Как определяте целите на вашите служители? А те достатъчно мотивиращи и реалистични ли са за тях?

Включете се в нашата платформа Kaderabotim.bg и вижте каква е обратната връзка на служителите за компанията, в която работят. 

Нека заедно подобрим прозрачността на пазара на труда в България!