Споделете
Мотивационно писмо от А до Я - част 2
Мотивационно писмо от А до Я - част 2
Заедно ще научим тънкостите на въздействащото мотивационно писмо за работа.
Осъзнавайки вашите конкурентни предимства, винаги сте крачка пред другите кандидати, но се изисква майсторство да знаете как да ги комуникирате в документите, с които кандидатствате за работа, обучение или стаж. В първата част на Мотивационно писмо от А до Я, разгледахме колко e важно да разберем плюсовете, които носи добре подготвеното мотивационно писмо. Говорихме за история и възникване на писмото за кандидатстване, какво включва мотивационното писмо и как да го оформите, така че да се откроите сред десетки кандидатури.
Продължаваме темата, разглеждайки:
- Какво налага нуждата да пишем мотивационно писмо
- Как да впечатлите HR с мотивационното си писмо
- Чести грешки при подготвяне на мотивационно писмо
Защо е важно да подготвите мотивационно писмо за работа
Ако някога сте си мислили: "Защо бих си губил времето с това?", сме ви подготвили 6 причини, с които да ви покажем защо този не толкова обичан документ за кандидатстване за желаната позиция е все още актуален - дори може да увеличи шансовете ви да получите покана за интервю за работа.
1. Имате възможност да използвате много ключови думи.
В днешно време все по-често HR отделите използват различни програми, които им позволяват да избират най-добрите кандидати с помощта на различни филтри и чрез ключови думи, които смятат за подходящи за всяка нова работна позиция. Писането на мотивационно писмо ви дава възможност да използвате максимално много такива думи, които обикновено се намират в длъжностната характеристика за дадената професионална област.
2. Можете да предоставите повече информация за вашите постижения.
Когато пишете вашата автобиография, споменавате някои от най-важните успехи, които сте постигнали в професията си или проектите, в които сте участвали. В мотивационното писмо можете да говорите повече за пътя към тези постижения.
3. Имате възможност да акцентирате върху даден аспект от вашата история, както и да включите линкове по желание.
С тяхна помощ може да обясните интереса си към позицията или компанията, в която искате да се развивате професионално. Например, ако вашата бакалавърска степен или дисертация се фокусират върху дейността на самата компания, към която се насочвате в момента, споделете това накратко в писмото.
4. Можете да покажете, че имате добри умения за писмена комуникация.
Ако за определена работа едно от изискванията е да докажете, че имате писмени комуникационни умения, какъв по-добър пример за това от отлично писмо за кандидатстване?
5. Докажете, че сте правилният човек.
Показвайки как опитът, който сте натрупали, и качествата, които имате, ще помогнат на компанията, в която искате да бъдете наети, да се развива, ще тласне служителите от HR отдела към най-естествената стъпка - да ви поканят на интервю.
6. Демонстрирайте постоянството си.
В края на мотивационното писмо за работа е добре да споменете, че бихте желали да бъдете информирани за резултатите от проведения конкурс. По този начин открито заявявате, че сте инициативни и упорити и държите на обратната връзка.
Този подход не би бил успешен в случай, че кандидатствате чрез сайтове с обяви за работа, които не ви предоставят директен имейл адрес за кореспонденция. Затова пък бихте могли да покажете, че наистина се интересувате от мотивационното писмо, което създавате, и бихте могли да положите допълнителни усилия да установите кой отговаря за набирането на персонал във фирмата, която е публикувала желаната от вас вакантна длъжност и да се обърнете персонално към него. В този случай LinkedIn би могъл да ви подскаже и посочи правилния отговор.
И не забравяйте: всяка стъпка, която правите пред останалите кандидати, за да получите желаната от вас работа, може да помогне на мениджъра от Човешки ресурси да ви забележи!
Как да впечатлите HR отдела с мотивационното си писмо
Мотивационното писмо за работа може да се превърне във вашето тайно оръжие при наемане и може да изиграе огромна роля, когато работодателите трябва да избират измежду стотици кандидати.
Писмото за кандидатстване е много по-важно, отколкото си мислят повечето кандидати. Това са думи на HR специалистите и неслучайно ги споделяме с вас. Ако в CV-то се представя опитът и професионалното обучение на даден човек, то в мотивационното писмо на показ е индивидуалната личност.
- Бъдете оригинални
Най-голямата грешка, която кандидатите правят, е да копират и директно поставят стандартни формати на мотивационното писмо и след това да заменят само данните на компанията. От първия ред на писмото е препоръчително да се види, че ясно говорите за конкретното вакантно място X в компания Y.
- Избройте професионалните си успехи
За разлика от автобиографията, в мотивационното писмо може ясно да се фокусирате върху постиженията и резултатите, с които се гордеете. Важно е да ги изброите възможно най-конкретно с прости и конкретни примери от вашето професионално минало.
- Отговорете на изискванията на публикуваната обява за работа
Как да си направите самопроверка? Анализирайте всяко важно изискване в обявата за работа, по която кандидатствате, а чрез съдържанието във вашето мотивационно писмо покажете, че отговаряте на търсения профил. Представете си, че обявата за работа е спецификация, а компетенциите, които притежавате, могат да покрият почти всяко изискване.
- Бъдете креативни!
Във време на криза и когато все повече хора сменят своята работа, е нужно да предадете на бъдещия си работодател усещането, че има интерес и нужда да ви извика на интервю. Не се страхувайте да проявите креативност относно формата на мотивационното си писмо. Подчертайте всичко, което носи допълнителна стойност, но го направете по свой начин и проявете креативност!
Чести грешки при писане на мотивационно писмо за работа
Преди да изпратите подготвения имейл за кандидатстване, уверете се, че не сте допуснали някоя от тези грешки.
1. Не сте прикачили мотивационно писмо
Дори и да не се изисква в публикуваната обява за работа, много мениджъри остават с негативно впечатление, ако не сте положили усилия да прикачите такова. Навярно това ви се струва леко непонятно и странно, но вече ще сте подготвени и ще знаете, че то никога не би навредило, а напротив - ще ви помогне да се откроите сред много други кандидатури.
2. Не четете внимателно описанието на длъжността
Случвало ли ви се е да има неясноти в описанието на работата, за която кандидатствате? Това обаче не оправдава факта, че не сте прочели много внимателно описанието, което съдържа инструкции и изисквания, публикувани от работодателя. Така че прегледайте внимателно отново както това, което се изисква от вас, така и това, което сте написали в отговор на него.
Някои мениджъри може да поискат да разкажете повече, за да опишете своя професионален опит или да отговорите на определени въпроси в мотивационно писмо. HR мениджърите следят дали спазвате дадените инструкции и ако не го направите, намалявате своя шанс за продължаване напред в процеса по назначаване на нова длъжност.
3. Неправилно написано име на фирма или компания
Няма HR мениджър, който да не е попадал на подобна грешка. Тя е често срещана, тъй като повечето кандидати не проверяват подготвения текст, преди да го изпратят. Препоръчително е да дадете на ваш близък човек да го прочете, за да ви помогне да коригирате допуснати грешки.
4. Използвате едно и също съдържание на писмото за всяка компания, в която кандидатствате
Ако подготвяте своята автобиография, така че да бъде винаги релевантна за дадена компания (което означава да добавяте или премахвате ненужни позиции, които не носят стойност за нея), то би следвало да направим същото и за писмото за кандидатстване. Ако обаче разчитаме на един единствен подготвен вариант, то рискуваме да изпратим документите си адресирани до друга компания.
Съсредоточете се върху спецификата на работата и компанията, за да избегнете тази грешка.
5. Правите обобщение на личния си живот
Доказаният начин да впечатлите с писмото си е да „разкажете“ за страстта си към тази работа, а не за личния си живот. Хората от HR отдела не се интересуват от роднини, приятели или от това как прекарвате свободното си време.
Препоръките са всичко, което искате да бъде част от мотивационното писмо, да бъде направено в кратка форма, без да разкривате личните си чувства. Например: “Живея в гр. София.”, а не “Живея е прекрасния град София, който много харесвам, защото…”.
6. Текстът е много дълъг, неправилно форматиран и с твърде сложни изречения
Представете си, че сте на мястото на мениджъра от HR отдела, който вижда стотици такива текстове. Дълъг текст, който не е фрагментиран в абзаци и не съдържа кратки и ясни идеи, ще бъде труден за четене и няма да задържи вниманието и интереса на четящия го.
Придържайте се към кратки изречения и абзаци и подчертайте важните подробности. Това ще направи много по-лесно разбирането му. И една бърза идея от нас:
Включете информация, която да провокира бъдещия ви работодател да ви повика на интерво - направете твърдение, с което да загатнете как точно бихте допринесли за компанията, а ако включите и проценти, то вероятно ще предизвикате още по-голям интерес.
7. Не отговаряте достатъчно подробно на въпроса „Защо искам тази позиция?”
Това е първото и най-важно нещо, което привлича вниманието на вашия потенциален работодател.
Често се случва да се обяснява прекалено за квалификацията, която притежава даден човек (понякога и с твърде много подробности), забравяйки, че мениджърът по наемане, който чете вашата автобиография и мотивационно писмо, иска да разбере ясно: „Защо искате точно тази работа?”.
Заключение
Вярваме, че тези съвети, идеи и често срещани грешки, които споделихме с вас в “Мотивационното писмо от А до Я - част 2”, ще ви помогнат да се чувствате много по-уверени при кандидатстване.
Мотивационното писмо определяме като “инструмент”, който ви помага да позиционирате себе си по най-добрия възможен начин пред бъдещите ви работодатели. Чрез писмото за кандидатстване вие изпъквате пред другите кадри, с които се борите за една и съща позиция. Това е вашата възможност да заблестите и да направите отлично първо впечатление, да разкажете повече за успехите си, но и за това как излизате от критични ситуации и каква добавена стойност бихте дали на новата компания в професионален план.
Придайте по-голямо значение и внимание на мотивационното писмо. Колкото по-креативни сте, толкова повече шансове имате да се откроите с оригиналност и находчивост. Успех!
Искате ли да ни споделите повече за вашия професионален опит? Включете се в нашата платформа Kaderabotim.bg - нека заедно подобрим прозрачността на пазара на труда в България!
Прочетете всички статии за
Без категорияСподелете
Това, което прочетох си заслужава:
Коментари
0 коментари
Влезте в акаунта си и добавете своя коментар
Без категория
Абонирайте се за бюлетина
Прочетете интересни статии от сътрудници на Kaderabotim.bg