Share
Soft skills – 5 меки умения, които ще ви откроят пред работодателите
Развиването на меките умения или т. нар. „soft skills“ са от изключителна важност предвид нарастващата динамика на пазара на труда в последното десетилетие. Те могат да предоставят ключово предимство пред конкуренцията и да ви откроят пред потенциалния ви работодател. Влиянието на COVID-19 пандемията и скоростното развитие на дигитализацията измениха начина, по който компаниите оперират, а с това и водещите умения, които те търсят в процеса по подбор на служители.
В днешната ни статия ще хвърлим светлина върху меките умения, на които си заслужава да обърнете внимание по време на професионалното си развитие, за да си осигурите спокойствие и увереност в тези бързо променящи се времена.
Какво са „Soft skills“ или меки умения?
„Soft Skills” (от англ. „меки умения”) представляват уменията, които са резултат от вашия характер, личност и начин на работа, придобит по време на кариерния ви път. Примери за меки умения са успешна комуникация с другите, работа под напрежение и правилно управление на времето с цел намаляване на вечното „отлагане за утре”.
За разлика от така наречените „hard skills”, те не могат да се придобият чрез специализирани програми или обучения, фокусиращи се върху развитието в конкретно професионално направление.
Меките умения могат да бъдат научени и развити от абсолютно всеки един от вас и те без съмнение ще ви поставят в идеална позиция пред работодателите, тъй като за много от тях именно те са най-ключови у един служител.
Кои меки умения е необходимо да развиете?
1. Креативност
Немалко служители смятат, че креативността е необходима само в сферата на изкуството. Истината обаче е, че умението да бъдете креативни може да ви помогне в абсолютно всеки един житейски аспект, включително и на работното място.
2. Работа в екип
Независимо дали работите в голяма компания или агенция с няколко служителя, един от основните „soft skills”, който е задължително да притежавате, е именно работа в екип. Тя е мощен инструмент не само за постигане на ефективни резултати, но и за сплотяване на служителите и намиране на адекватни работни решения за развитието на компанията.
В случай, че считате себе си за индивидуалист и имате трудности при работа с други хора, опитайте се да подобрите толерантността си и доверието към тях. Това може да постигнете лесно, като развиете следващото меко умение.
Креативността ви помага да размишлявате по-задълбочено и да измисляте решения и идеи, които да помогнат на компанията, в която работите, да се развива. Креативните хора намират изход от ситуации там, където най-малко се очаква, а бъдещите ви работодатели винаги ще имат свободно място за служители с добре развито мислене и изобретателност.
Можете да подобрите креативното си мислене като експериментирате и тествате различни подходи на работното си място. За тази цел трябва да елиминирате страха от провал, тъй като именно той ви пречи да мислите градивно.
3. Комуникативност
Комуникативността не се изразява само в това колко често общувате с останалите – тя се крие в основата на отношенията ви с колегите, с това колко позитивен е вашият мироглед и дали лесно работите с други. Тя повишава доверието и подобрява колегиалността, което индиректно има благоприятен ефект и върху резултатите, които вашата компания или отдел постига.
Можете да усъвършенствате уменията си в общуването, като започнете да слушате активно идеите и предложенията на вашите колеги и им покажете, че силно се интересувате от тяхното мнение. Те дълбоко ще оценят това ваше качество и ще бъдат силно мотивирани да работят с вас.
4. Адаптивност
Ако креативността ви помага да намирате нестандартни решения, то високото ниво на адаптивност ще ви помогне да се справяте със нетипични ситуации.
COVID-19 пандемията определено доказа на служителите важността на адаптацията в работния процес и гъвкавостта при изграждането на кариерния ви план.
Лесно можете да подобрите вашата адаптивност, като промените начина, по който реагирате в непредвидени ситуации. Опитайте се да бъдете отворени към всичко, което може да „изскочи”, и имайте предвид, че много обстоятелства са извън вашия контрол.
5. Самочувствие
Учудващо или не, много служители не смятат, че самочувствието е от особено значение. Истината обаче е, че ако един човек има висока оценка за себе си, той ще бъде по-продуктивен и уверен в собствените си качества и умения, което гарантира високи резултати и добри взаимоотношения с колеги и работодатели.
Ако имате затруднения с изграждането на самочувствие, значи има голяма вероятност да не сте доволни от броя отговорности или тяхната трудност. Пробвайте да бъдете по-амбициозни и инициативни на работното място. Самочувствието се гради с постигнати успехи и професионален опит, а ако сте служител, който силно вярва във възможностите си, ще предизвиквате и повече уважение у другите.
Заключение
Меките умения са често подценявани от служителите, но те са безкрайно необходими, за да бъдете максимално конкурентни на пазара на труда. Уменията като работа в екип, комуникативност, креативност и добро самочувствие са признак на щастие, положителна нагласа и добър начин на живот, а именно те се крият в същността на всеки успешен човек.
Колко важни са меките умения за компанията, в която работите?
Разкажете ни повече за опита си и станете част от кариерната общност на Kaderabotim.bg – нека заедно подобрим прозрачността на пазара на труда в България!
Read all the articles about
No categoriesShare
What I read is worth it:
Comments
0 comments
Access your account and add your comment
No categories
Subscribe to the Newsletter
Read articles of interest from Kaderabotim.bg contributors