Share
Оценка на служителите в компанията: пътят към високата ефективност
Оценката на служителите e един от най-добрите инструменти, които можете да използвате като работодател, за да повишите ефективността на екипа си. Чрез нея ще успеете да съставите добра основа за постигане на бъдещи резултати, а персоналът ви ще добие представа как може да увеличи качеството на работата си.
Оценяването може да има познавателни и мотивационни функции. Като работодател, вие ще съумеете да вникнете по-дълбоко в начина на работа на екипа ви и ще идентифицирате силните страни и потенциалните слабости, които да бъдат подобрени.
В тази статия ще ви споделим кои са основните критерии, които можете да използвате, за да направите оценка на служителите си и ще поясним защо тя е толкова ключова заповишаването на екипната ефикасност.
Кой е отговорен за оценката на служителите?
В големите организации оценката на работата на служителите е отговорност на специалистите по човешки ресурси, които работят съвместно с мениджърите на персонала. Основната част от процеса по оценяване – съобщаването на резултатите от оценката – винаги е отговорност на прекия мениджър на екипа. Това се дължи на факта, че ръководителят е най-близкият човек до служителя и познава най-добре неговите силни и слаби черти, поставените професионални цели и техните установени срокове.
В малките компании, където няма обособен отдел по човешки ресурси, оценката на служителите и съобщаването на резултатите винаги са отговорност на мениджъра.
Някои компании обаче окуражават персонала си да направи собствена самооценка. Това е процес, в който служителят обосновава мнението за себе си и за постигнатите резултати спрямо задачите, които е имал за конкретен период. Важно е да се отбележи, че ефективността на този метод зависи пряко от доверието на работодателя на своя екип, тъй като не всички ръководители смятат, че персоналът им е способен да направи правилна и акуратна самооценка.
Кои са критериите, които можете да използвате, за да оцените служителите си
1. Количествени критерии
- Продуктивност
Един от най-значимите критерии – продуктивността на служителите, лежи в основата на всеки един постигнат резултат. Този показател е добра отправна точка за сравнение между успехите на служителите в екипа и начина, по който те са постигнати. Ефикасен начин за измерване на продуктивността е отчитане на времето, отделено за задача и евалуация на крайния резултат.
Тук е нужно да се подчертае, че тя може да варира между служителите спрямо заеманата позиция и отговорностите. Чрез измерване на продуктивността работодателят ще успее да открие кои са силните страни на всеки един член на екипа, кои задачи се вършат най-бързо и ефективно и кои са слабите черти, които имат нужда от допълнително внимание.
- Способност за управление на времето
Менажирането на работното време e от ключово значение при оценката на служителите. То лесно може да покаже дали отговорностите на персонала са структурирани правилно спрямо планираното време за изпълнение и приоритета на задачите. Ефективността на един екип винаги е висока, ако той е способен да управлява времето си правилно.
- Постигнати резултати
Оценката на служителите се базира и на това какви са резултатите в края на определен период и колко успешни са те. Тук е важно да съпоставите постигнатото със заложените цели, споменати по-горе. По този начин ще получите акуратна представа за нивото на ефективност на персонала и ще адаптирате бъдещите цели на компанията за следващия времеви етап спрямо възможностите на екипа.
2. Качествени критерии
Критериите, свързани с количеството свършена работа, не са единствените, върху които трябва да се фокусирате при оценка на служителите. Немалко значими са и качествените критерии, които са по-индивидуални и разкриват нагласата на екипа към отговорности му.
- Проактивност
Такъв критерий е например проактивността на служителите. Тя отбелязва начина на работа спрямо това колко задачи е склонен да поеме персоналът и как той реагира на нови промените, които могат да изскочат.
Можете да измерите проактивността на служителите, като наблюдавате техните реакции при разпределението на задачите и сравнявате постигнатите резултати спрямо миналия период. Комуникацията със служителите е от огромно значение, за да можете да поставите обективна оценка, което ни води и до следващия важен критерий:
- Вътрешна комуникация
Възможно е оценяването, базирано на този критерий, да ви се стори ненужно, но добрата вътрешна комуникация стои в ядрото на всеки един успешен колектив. Служителите, които не общуват достатъчно с колегите си, често остават изолирани и качеството на резултатите им спада. В допълнение, доброто ниво на вътрешна комуникация окуражава екипа да споделя повече впечатления и обратна връзка относно ангажиментите си, придавайки повече прозрачност на работното място и намалявайки шансовете за „професионален стрес” (бърнаут).
- Мотивация за личностно и професионално развитие
Чрез този показател вие ще успеете да прецените кои служители са привързани към компанията и имат мотивация да развиват своите умения в нея, и кои имат ниско ниво на отдаденост.
Демотивираните служители често имат ниски резултати и се чувстват потиснати на работното си място, затова от основно значение тук са постоянната комуникация и търсенето на решения, които да удовлетворяват както компанията, така и нейните служители.
Как да информирате служителите за тяхната оценка
- Споделяйте и положителна обратна връзка
Обратната връзка обикновено е базирана на резултатите, които имат нужда от подобрение, но ви препоръчваме да не забравяте да хвалите и поощрявате вашите служители. В противен случай рискувате да ги потиснете, което може да доведе до ниско самочувствие и проактивност.
Винаги обръщайте внимание на успешните резултати и не се колебайте да похвалите персонала си публично, ако смятате, че се е справил добре с конкретна задача.
- Изслушвайте обратната връзка от служителите си
Бъдете отворени за комуникация и се вслушвайте в това, което екипът желае да сподели с вас. Служителите ви също имат право да оценят начина, по който ги управлявате. Не се засягайте, ако получите негативна обратна връзка – стремете се да намерите общ език с тях и се старайте да бъдете отзивчиви.
Заключение
Оценката на служителите е един от най-качествените методи за повишаване на екипната ефективност. Чрез нея вие ще успеете не само да откриете потенциали за подобрение, но и ще увеличите транспарентността на работното място и ще покажете на екипа си, че цените успехите му и се интересувате от развитието на служителите си.
Давате ли обратна връзка на екипа си за свършената работа? Вижте какво споделят служителите за работната среда в компаниите в България в Kaderabotim.bg – професионална платфрома за служителите и работодателите в България.
Read all the articles about
No categoriesShare
What I read is worth it:
Comments
0 comments
Access your account and add your comment
No categories
Subscribe to the Newsletter
Read articles of interest from Kaderabotim.bg contributors