Кои умения са ви нужни, за да работите като маркетинг специалист?

06.09.2022
4 min
Кои умения са ви нужни, за да работите като маркетинг специалист?

Share

През последните години маркетингът е сред най-предпочитаните сфери за развитие на пазара на труда, но е и една от най-бързо развиващите се. Индустрията се променя постоянно, а с нея и средата, в която кандидатите трябва да се адаптират, за да бъдат в крак с времето.

Маркетингът е обширна наука с безброй възможности за развитие за всяка творческа личност с икономическа мисъл. Тя ви дава свободата да развивате въображението и способностите си в различни насоки.

Ако имате успешна кариера в тази сфера или искате да  промените професионалния си път и да се впуснете в професионалното направление на маркетинга, то тази статия ще ви бъде полезна. 

Както при всяка професия маркетинг специалистите трябва да притежават комбинация от определени умения, за да се развиват успешно като професионалисти и да бъдат ефективни в работата си.

 

Твърди умения 


Hard skills“ или т.нар. твърди умения може се придобиват по време на образованието още в гимназията, университета или чрез специални обучения, семинари и курсове, за които получавате диплома или сертификат за професионална компетенция. Ето и основните умения, които работодателите търсят  в бъдещите си служители, в сферата на маркетинга:

  • - Компютърна грамотност 

Вече от ранна детска възраст компютрите са неизменна част от ежедневието ни. Телефоните са „смарт“, обучението е дистанционно, работата е от вкъщи. Има обаче някои софтуери, които се считат за фундаментални за работа в сферата на маркетинга и е нужно да се научите да боравите с тях.


Една от тях е  Microsoft Excel и помага при процеса на извършване на анализи и доклади. Друга много полезна програма е Microsoft PowerPoint. Тя се използва предимно за представянето на презентации на различна тематика пред екипа и при комуникацията с нови бизнес клиенти.

 

  • - Социални мрежи 

Подемът на дигитализацията не подминава и сферата на маркетинга и води до развитието на нови направления в бранша. Пример за това е развитието на дигиталния маркетинг като професия, която е занимава изцяло с маркетинг стратегии и подходи в дигитална среда. 


Онлайн пространството и маркетингът в дигитална среда придобиват все по-голямо значение за брандовете. Много бизнеси осъзнават, че трябва да се позиционират онлайн, за да достигнат до правилната аудитория и да останат конкурентни. А именно тази тенденция прави познаването и умелото използване на социалните мрежи задължително изискване.

 

  • - Технически познания

Съвременните маркетинг специалисти използват определени инструменти и софтуери като Google Analytics  и  Facebook Business Manager, за да могат лесно и интуитивно да управляват маркетинг активностите на бизнеса и правилно да анализират постигнатите резултати. В допълнение, в зависимост от избрана насока за специализация в сферата на маркетинга (копирайтинг, дизайн и т.н.), трябва да умеете да боравите и със специализирани софтуери за създаване на рекламни ресурси и материали. Ако например вашата страст е дизайнът, то тогава отличното познаване на програми като Adobe Photoshop и Adobe Illustrator  е ключово предимство.

  • - Чужди езици

Владеенето на чужди езици е начинът да достигнете до по-голяма аудитория и нови пазари. Освен това улеснява достъпа до повече информация в дигиталния свят и трупането на знания от други опитни хора. Свободното говорене и писане на английски език вече е наложително във всяка сфера на бизнеса, a владеенето на допълнителни езици е от изключително предимство.

Твърдите умения са тези, които ви правят професионалист от техническа гледна точка, но само те не са достатъчни. За да имате самочувствието и поведението на такъв в областта на маркетинга, трябва да развиете и своите  меки умения.

 

Меки умения 

Т.нар. „soft skills“ са свързани с личностната характеристика на човек, неговите навици и поведение му в конкретни ситуации. Тези умения се развиват през целия житейски път и са по-трудни за усвояване и усъвършенстване. Нека разгледаме кои са основните меки умения, необходими за всеки маркетинг специалист:

 

  • - Комуникативни умения

Умението да общувате с околните е в основата на всичко, с което се захванете. На работното място комуникацията е свързана с правилното предаване на посланието ви, разбирателството в екипа, активното слушане и взаимоотношенията с бизнес партньори. Развиването на тази способност ще ви помогне да предавате информацията, която искате, по най-правилния начин и да изграждате успешни контакти.

 

  • - Креативност

Живеем във време на дигитална трансформация и иновативни технологии. Човешката изобретателност и въображение обаче са движещата сила за развитието на всеки бизнес. Погрешно е схващането, че креативността е нужно умение само в сферата на изкуството. Творчески насочените личности с иноваторско мислене са сред най-ценните кадри не само на маркетинг пазара, но и във всеки бизнес.

  • - Аналитично мислене 

Маркетолозите, които притежават аналитичен ум се отличават от останалите. Умението да мислите аналитично позволява вземането на решения въз основа на логика и доказателства, а не на емоции. Правилното анализиране на ситуацията води до по-малко грешки. Това е умението да изследвате обстоятелствата, прецизно да подредите мислите си и ясно да формулирате даден проблем, който стои пред вас.

 

  • - Психология

Познаването на човешката психология е последното умение, за което ще говорим в днешната статия. За изграждането на правилната маркетинг стратегия, базирана на работещи тактики и подходи, всеки специалист е необходимо да умее да разбира хората, техните болки и проблеми и най-важното – да намери начин да ги разреши.

 

Заключение

Всички тези умения и постоянното им развиване, ще ви отвори много възможности в сферата на маркетинга. Ще се научите да познавате потребителите и как да изпълнявате техните очаквания на теория и на практика. 

Ключът към успешната маркетинг кариера е в това да познавате маркетинговите принципи, но и да сте любопитни, амбициозни, да не спирате да учите всеки ден и да се адаптирате бързо към променящата се среда. След като вече знаете какви умения се търсят, структурирайте  кариерния си план и се наредете сред професионалистите в областта на маркетинга.

 

Развиването на ключови качества и умения води до по-висока ефективност и креативност на работа, а понякога и до увеличение на заплащането. Възнаграждава ли вашият работодател усилията ви с финансови стимули?

Оценете компанията, в която работите, и сравнете заплатата си с други служители в сферата за повече прозрачност на пазара на труда в България!

Read all the articles about

No categories

What I read is worth it:

How is your experience with your employer?

Add review

Create a Resume

Impress right away with a CV in an attractive format

Create CV

Comments

0 comments

Subscribe to the Newsletter

Read articles of interest from Kaderabotim.bg contributors