Share
Как пандемията промени пазара на труда у нас?
COVID-19 пандемията се превърна в катализатор на много промени на пазара на труда и в нашия живот. Голяма част от българските служители загубиха своите позиции и останаха безработни, немалко компании застанаха на ръба на фалита и някои познати работни процеси бяха изменени. Старото нормално вече не е фактор и макар да е трудно да се отбележат позитивни страни от пандемията, тя спомогна за растежа на пазара на труда и накара работодателите да дадат шанс на нови подходи, които оптимизираха работния процес.
В тази статия ще наблегнем на това как пандемията измени лицето на пазара на труда и кои конкретни промени оставиха най-силен отпечатък върху работната среда у нас.
1. Настъпиха сериозни демографски размествания
Периодът на COVID-19 пандемията провокира значителни промени в демографските изменения на България. През 2020 г. всички области в страната отбелязаха отрицателен естествен прираст на населението. Най-засегнатите райони от тези демографски размествания са Видин, Враца, Смолян, Кюстендил и Монтана.
Тази рязка промяна остави негативен ефект върху развитието на пазара на труда у нас. Влошаването на естествения прираст подчерта липсата на стабилна работна среда в конкретни български области и изостри необходимостта от повишаване на производителността. Остава да се види дали тези промени ще се превърнат в тенденция, или ще се окажат еднократни.
2. Промени се процесът по набиране на персонал
Пандемията също оказа влияние върху служителите по набиране на персонал, като се забелязват и изменения в процесите по намиране на работна ръка. Близо 70% от кандидатите споделят, че предпочитат да останат на трудовата борса, отколкото да работят за компания с лоша репутация. Затова и много организации срещат трудности при откриването на правилните служители.
Светът, в който живеем, е динамичен и тези, които се адаптират към промените и направят нужната подготовка, съумяват да се справят с проблемите на пазара на труда. Ускорението на дигитализацията подтикна служителите и работодателите да потърсят алтернативни методи за кандидатстване и провеждане на интервюта, залагайки на видео формати за изготвяне на автобиография и канали за комуникация.
Мнозина компании в корпоративния свят трябваше да се справят с набирането на персонал с лимитиран бюджет, търсейки креативни и иновативни подходи за подбор на нови и качествени кадри, сред които – намаляване на вътрешните разходи, изграждане на силна работодателска марка и вътрешни програми за насърчаване препоръчването на служители.
Ако и вие търсите правилния начин за позициониране на компанията си като работодател в дигиталния свят, разгледайте цялостните ни решения за Employer Branding, с които ще достигнете до повече кандидати, ще проведете повече интервюта и ще задържите качествените служители в компанията си.
3. Дигитализацията на пазара на труда нарасна
Неочакваното настъпване на COVID-19 пандемията ни накара да осъзнаем едно – новите технологии са неизменна част от живота ни и за да можем да оцелеем на пазара на труда, работата с тях е от жизнена необходимост. От въвеждането на онлайн интервюта за работа до изготвяне на видео автобиография, пандемията изцяло промени процесите по подбор и ускори тяхното дигитално развитие.
4. Хоум офис – удобство или проклятие
Натискът на здравната система в България накара много компании да преминат към дистанционна работа. Ходенето до офиса от задължително условие се превърна в ненужен разход, като учени от Станфорд дори установиха, че служителите, които работят от вкъщи, изпълняват задълженията си с 13% по-висока продуктивност.
Заради пандемията огромна част от компаниите дадоха шанс на дистанционната работа и днес нейното присъствие е едно от условията, които кандидатите на пазара на труда търсят.
Въпреки че удобствата на хоум офиса са неоспорими, работата от вкъщи може да се окаже и коварна. Немалко служители забелязват липса на концентрация и увеличена прокрастинация, затова е необходимо да следвате своите принципи и ритъм на работа независимо от местоположението на работата.
5. Установи се гъвкавост на работното време
Стандартният диапазон на работно време може и да ви се струва удобен и структуриран, но COVID-19 пандемията доказа, че съществува флексибилност и работата в рамките на конкретни часове вече няма такъв задължителен характер в сравнение с преди.
Все повече и повече компании избират въвеждането на гъвкаво работно време, целейки акомодирането на своите служители. Това е огромно удобство не само за хората с малки деца, но и за тези, които достигат високи нива на продуктивност извън шаблонния график.
Заключение
Макар че пандемията създаде множество трудности за хиляди работодатели и служители в България, тя също опресни пазара на труда и допълнително ускори настъпването на новите технологии. Много компании попаднаха в некомфортни ситуации и се сблъскаха с невиждани досега проблеми, но настъпилите промени накараха компаниите да проявят гъвкавост и иновативност, за да излязат от мрежите на пандемията.
Промени ли пандемията условията на труд на вашето работно място? Споделете ни повече за трудовия си опит в компанията, в която работите в Kaderabotim.bg – професионална платфрома за служителите и работодателите в България.
Read all the articles about
No categoriesShare
What I read is worth it:
Comments
0 comments
Access your account and add your comment
No categories
Subscribe to the Newsletter
Read articles of interest from Kaderabotim.bg contributors