Как да разрешим конфликт на работното място като работодател

01.07.2024
3 min
Как да разрешим конфликт на работното място като работодател

Share

 

Съвсем нормално е понякога да избухне конфликт на работното място. Живеем в доста напрегнати времена, ежедневието ни е забързано, времето никога не стига, но пък за сметка на това задачите и проблемите са даже в излишък. Това често предизвиква конфронтации в междуличностните ни взаимоотношения, като тези с колегите на работа не са изключение. В такива случаи всеки един работодател е изправен пред предизвикателство, а именно - как да се справи с дадения конфликт и кое е правилното решение? 
В тази статия ще разгледаме техники за разрешаване на конфликт на работното място за всеки работодател. 

 

Как да процедирате, когато възникне конфликт на работното място?

 

1. Открийте източника на създалия се конфликт

Преди да предприемете какъвто и да е ход, уверете се, че сте открили какво или кой предизвиква този конфликт и каква е причината. В случай, че не сте присъствали и сблъсъкът не се е развил пред очите ви, разчитайте на комуникацията с екипа. Вслушайте се внимателно в колегите си и разнищете проблема доколкото е възможно, за да бъдете наясно със ситуацията и как ефективно да се справите с нея веднъж завинаги.

 

 

2. Поддържайте открита и честна комуникация

Много често създалият се конфликт е изключително лесен за разрешаване, стига да общувате открито и честно помежду си. Изразявайте чувствата и мислите си с уважение и изслушване на другата страна. Опитайте се да се поставите на нейно място и да разберете нейната гледна точка, за да може по-лесно да се стигне до консенсус.

 

3. Отдайте значение на компромисите

Работете заедно, за да намерите решение, което да отговаря на нуждите на всички страни, участващи в този конфликт. Това може да включва компромиси, адаптивни решения и отстъпки и от двете страни. Като работодател, подхождащ с разбиране, дайте възможност на другата страна да изрази своите предложения и идеи и се опитайте да намерите решение, което да е приемливо за всички на работа.  

 

Как да предотвратим появата на бъдещ конфликт?

 

1. Оперативки и периодични срещи

Оперативките са отличен метод за редовно провеждане на общи дискусии с екипа. Те могат да се организират с различни цели като преговор на текущи задачи, подготовка на бъдещи такива, преразпределяне на дейности или обсъждане на проекти извън график. 

Макар и да биват подценявани от много фирми - както малки, така и големи, оперативките представляват ефективно средство за подобряване на социализацията на работа и минимизиране на вероятността в екипа да избухне конфликт. Редовните дискусии водят до развиването на по-добри комуникативни умения от членовете на екипа, както и до по-ефективното разрешаване на проблеми от естеството на работа.

 

 

2. Тиймбилдинг активности

Друга ефикасна техника за преодоляване на конфликтите на работното място е провеждането на тиймбилдинг активности с екипа. Те представляват групови занимания, провеждани извънработно време и на извънработно място. Тиймбилдинг активностите могат да имат определена тематика и да се провеждат периодично - всеки месец или по няколко пъти в годината. Подходящи идеи за такива занимания са планински походи, СПА почивки, екскурзии в чужбина, дори и екстремни спортове като картинг или рафтинг и т.н. 

Подобни извънработни активности предлагат различни ползи за един работодател и служителите на компанията. Тиймбилдинг заниманията подобряват комуникацията между персонала, сплотяват екипа и насърчават появата на нови творчески идеи. 

 

3. Места за социализация на екипа

Друг съществен фактор е наличието на места за социализация в работната среда. Такива места са ресторанти, кафенета, кухни, тераси или места за отдих. Социалния контакт допринася за повишаване качеството на работната атмосфера, както и за понижаване на конфликтните случаи. 

Обособяването на такива пространства подобрява комуникацията между служителите и оптимизира работния процес. Местата за социализация във фирмата служат още за насърчаване на творческото мислене и мотивацията на екипа. В резултат, вероятността да възникне конфликт на работното място е ефективно понижена до минимум.

 

Заключение

Сблъскването с конфликт на работното място е нормално и доста пъти неизбежно в работната среда. Нашата работа като работодател е да намерим неговия източник, да разберем причината за появата му и да подходим рационално в търсенето на решение.

Търпението, изслушването, уважението, откритата комуникация и компромисите са все неща, които биха се оказали доста ефективни за крайната ни цел. А когато конфликтът е вече разрешен, то най-логично е да се постараем да предотвратим следващи такива.

 

А вие имали ли сте конфликт на работното място? Как се справихте? Споделете с нас!

В платформата Kaderabotim.bg можете да споделяте всичко за работната среда в България. 

В уебсайта ни ще откриете полезна информация както за работещите, така и работодателите! Станете част от платформата и нека заедно повишим информираността за пазара на труда в България!  

Read all the articles about

Human behaviour Ethics Leadership skills Balance

What I read is worth it:

How is your experience with your employer?

Add review

Create a Resume

Impress right away with a CV in an attractive format

Create CV

Comments

0 comments

Subscribe to the Newsletter

Read articles of interest from Kaderabotim.bg contributors