Как да мотивирате служителите, които работят дистанционно

22.11.2022
4 min
Как да мотивирате служителите, които работят дистанционно

Share

Поддържането на мотивацията у служителите става все по-трудна задача за ръководителите на екипи, особено с навлизането на дистанционната работа като предпочитан модел през последните години. Проучвания на Kaderabotim.bg сочат, че 58% от българите работят предимно от вкъщи, а 39,35% споделят, че биха си потърсили нова работа, ако се наложи да се върнат в офиса. 

Това води до необходимост работодателите да бъдат гъвкави, за да адаптират работните процеси и служителите си към хибридния модел на работа и изцяло дистанционната работа, като същевременно запазят екипа си мотивиран, за да осигурят стабилност и ефективност на компанията. 


Защо е нужно да мотивирате служителите си?

Мотивацията на служителите влияе върху цялостното представяне и резултати на компанията. Мотивираните служители, изпълнени с желание за работа и нови предизвикателства, приемат задачите си като лични цели, които се стараят да изпълнят в по-кратък срок и по-качествено. Те са по-отдадени и фокусирани върху работата си и я вършат с удоволствие. 

Често пъти изворът на мотивация се крие в удовлетворението от положените усилия след анализ на постигнатите резултати, а това, от своя страна, кара служителите да искат да се развиват и води до успехи както за тях в личен план, така и за компанията. 

В контекста на работата от разстояние с всичките ѝ плюсове като разнообразието от работни места и чувството за свобода ръководенето на екип, работещ по този модел, може да бъде предизвикателно. Налага се да се изгради доверие, добра комуникация и система за контрол, чрез които работният процес да бъде управляван ефективно. 

Стандартните методи за мотивация обикновено работят и при работата от дома, но е необходимо да бъдат адаптирани. В следващите редове ви представяме няколко лесни за следване съвети, за които мениджърите често забравят.


Как да мотивирате служителите си?

- Комуникирайте с тях често и им давайте обратна връзка

Колаборацията е ключова при изграждането на успешен екип, но е трудно да бъде поддържана, ако служителите нямат връзка помежду си. При работата от вкъщи регулярният контакт с останалите колеги често липсва, а с него и непринуденото и естествено обсъждане на предстоящи задачи и проекти. 

Добра практика е да организирате общи седмични оперативки, в които да обсъждате планираните задачи заедно. Ако разговорът се отклони от основната тема, не го връщайте веднага към нея, а позволете на служителите да поговорят свободно. Това ще направи екипа по-сплотен.

Комуникацията върви ръка за ръка с предоставянето на обратна връзка. Тя е също толкова ключова за екипите, работещи от разстояние, защото емоциите и нагласата на хората трудно могат да бъдат правилно преценени през екрана на дигиталното устройство. Отделете време да споделите в разговор добрите си наблюдения и да изкажете благодарността си.


- Създайте бонусна програма

Всички служители искат да се чувстват значими, а програмите за бонуси при изпълнение на конкретни цели са сигурен начин да осъзнаят, че трудът им се отплаща. Бонусите могат да бъдат под формата на ваучери за любими магазини, подаръци за рожден ден и възможност за участия в събития, семинари и обучения. Не забравяйте, че понякога и най-обикновената похвала по време на седмичната оперативка също е достатъчна.

Щастливите служители са способни да повлияят дори на най-негативно настроените си колеги и да внесат положителни емоции в работната атмосфера. Не забравяйте редовно да се допитвате до екипа си какви са техните нужди, желания и оплаквания и да се съобразяват с тях, доколкото това е възможно.

- Дайте им възможност за развитие

Служителите са най-продуктивни през първите месеци след назначението им. След като свикнат с начина на работа, те вече не работят с първоначалното желание и ентусиазъм и често пъти започват да търсят нови кариерни възможности за развитие другаде. Затова е полезно да се фокусирате върху техники за задържане на служителите и да им предоставите поле за изява и развитие във вашата компанията. 

Добро решение би било да оцените нивото на развитие на служителите, а след това да им предлолжите подходящо обучение или конкретен кариерен път, по който могат да израснат в компанията. Разглеждайте работата им всеки месец, като следите най-вече:

1. Какво иска служителят да постигне през следващия месец;
2. Какво е направил по-добре спрямо предходния месец;
3. Какъв е бил най-големият му успех за месеца;

Ако познавате добре силните страни на служителите си, ще можете да им предложите задачи и обучения, с които да усъвършенстват уменията и качествата си на ново ниво.


- Фокусирайте се върху резултатите, не върху крайните срокове

Позволете на екипа си да възприема работата от вкъщи като позитивно преживяване. Има хора, които са много по-продуктивни в късните часове от деня, както и такива, които предпочитат да започнат работа възможно най-рано. Някои успяват да стартират задачите си с пълна сила, а други имат нужда от известно време за адаптация, за да влязат в ритъм. Заради това не ги стресирайте допълнително и обезкуражавайте, като създавате прекалено стриктно работно време и крайни срокове, а им позволете сами да определят графика си на работа.

 

 


- Организирайте извънработни дейности

Най-простият пример за „тиймбилдинг“, който служителите в традиционна работна среда ежедневно ограгинизарт изцяло сами, са кратки почивки за пушене. По време на тях те са свободни да се отдадат на непринудени разговори, свързани с работата, живота им извън нея, дори на клюки, свързани с останалите колеги. Подобна почивка е невъзможна при онлайн комуникацията, заради това се погрижете ежедневно да организирате кратки онлайн срещи и позволите на служителите си да поговорят свободно.

Старайте се веднъж в месеца да организирате по-мащабно събитие за екипа, по време на което всички да могат да се срещнат лично. Такова може да бъде посещение на кино, театър, концерт или вечеря в ресторант.


- Доверете им се

Трудно е да намерите баланс между упражняването на контрол върху служителите и изграждането на доверие с тях. След като сте разпределили отговорностите за седмицата, си позволете да оставите служителите сами да се справят със задачите си, без непрекъснато да се месите в работата им и да управлявате екипа на микро ниво. 


Заключение

За да поддържате служителите си мотивирани дори при дистанционна работа е важно да изградите добра комуникация в екипа и доверие между мениджмънта и служителите. Контролът и следенето на работата са неизменна част от управлението на компанията, но не забравяйте, че това може да отблъсне служителите и на ги настрои срещу вас, ако прекалите. 

Фокусирайте се върху начините за поощряване на добре свършената работа чрез финансови бонуси и възможности за развитие, за да им припомните защо са взели правилното решение, като са избрали вашата компания.
 
 
Вие успявате ли да задържите служителите си мотивирани на работното място?
Включете се в нашата платформа Kaderabotim.bg и вижте каква е обратната връзка на служителите за българските работодатели. 
Нека заедно подобрим прозрачността на пазара на труда в България! 


 

Read all the articles about

No categories

What I read is worth it:

How is your experience with your employer?

Add review

Create a Resume

Impress right away with a CV in an attractive format

Create CV

Comments

0 comments

Subscribe to the Newsletter

Read articles of interest from Kaderabotim.bg contributors