13 стратегии как да задържим служителите в компанията

07.11.2022
4 min
13 стратегии как да задържим служителите в компанията

Share

Задържането на служителите в компанията става все по-предизвикателна задача за мениджърите през последните години, а текучеството, както и набирането на персонал, стават все по-трудни за управление. Вместо да се питаме защо нашите служители напускат, може би е по-уместно да попитаме как можем да ги задържим.

„Служителите не могат да работят, когато са демотивирани и ще напуснат в един момент.“

„Не можете да управлявате екипа си чрез микромениджмънт, защото е вреден и контрапродуктивен.“

Звучи ли ви познато? Сигурни сме, че поне веднъж сте чували тези реплики в професионалния си опит. Причините за напускане на служителите са най-различни: от дълбоко емоционални до такива, свързани с възнаграждението им, мениджмънта на компанията, екипа, в който работят, липсата на възможности за развитие и т.н.

 

Задържането на служителите е ключово за бизнеса

Ако преди няколко години използвахме интервюто за напускане, за да установим кои са причините служителите да си тръгнат, сега имаме безброй методи, чрез които можем да разберем как се чувстват служителите и да ги задържим, докато още са в компанията. За работодателите, които осъзнават стойността на служителите си, стратегиите за привличане на кандидати, тяхното задържане и благосъстояние в компанията и изграждането на работодателска марка се превърнаха в приоритет.

Срещу текучеството и демотивацията у служителите, особено при дистанционна работа и липса на активно взаимодействие в екипа, не можете да се борите без преди това да анализирате причините за тези явления. А и няма общоприложима рецепта, защото всяко решение пряко зависи от контекста.


13 стратегии за задържане на служителите в компанията

1. Служителите искат да бъдат изслушани

Дайте думата на служителите си, ако искате да ги задържите, независимо от нивото и длъжността им във фирмата, за да изразят своята гледна точка открито, прозрачно и без страх, че ще бъдат санкционирани под някаква форма заради честността си. Въпреки че една от основните ценности в много компании е открита комуникация, много служители биват ощетени и срещат остра реакция при изказване на лично мнение. Проведете проучване сред служителите или индивидуални (one-to-one) сесии за обратна връзка, като задължително си създайте и план за действие въз основа на резултатите. В противен случай служителите ще се чувстват подведени и няма да вярват в смисъла на подобни инициативи. 
 

2. Служителите имат нужда от разбиране

Всички имаме проблеми и начинът, по който реагирате на служителите, различава мениджъра на екип от хора от мениджъра колега, който е ориентиран само към изпълнение на задачи и постигане на резултати. Твърде често на работното място уязвимите места на служителите се атакуват, вместо те да бъдат насърчавани да се борят с тях, за да станат по-силни.


3. Подкрепа, обратна връзка и признание

Една от основните причини служителите да напускат е липсата на подкрепа и признание за свършената работа от прекия ръководител. Ако искате да задържите хората в екипа си, не забравяйте да споделяте обратната си връзка с тях – както похвали и подобрения в работата им, така и умения, които е необходимо да се развият на по-високо ниво в бъдеще.

 

4. Служителите се нуждаят от напътствия

Задържането на служителите изисква насоки от страна на мениджмънта от момента на встъпване в компанията, през „онбординг“ процеса (от англ. „onboarding“) или въвеждащото обучение и през целия кариерен път в компанията. Дори да се справят и да не търсят помощ, работата на мениджърите е да разберат дали служителят разполага с цялата информация и инструментариум, от които се нуждае, за да върши работата си добре. Индивидуалните срещи, менторските програми и регулярният мониторинг са работещи практики, от които всеки мениджър се нуждае.

 

 

5. Служителите търсят смисъл в работата си

Служителите, които нямат ясно дефинирана роля, както и точно определени отговорности, не могат да измерят количествено резултатите си и влиянието на работата им върху общия резултат и често чувстват, че работата им е лишена от смисъл. 

За да задържите служителите си, трябва да ги държите мотивирани и ангажирани с работния процес. Информирайте ги от самото начало какви са очакванията към тях, какви са целите им, как могат да се развиват в кариерен план, какво е въздействието върху общия резултат на фирмата и как се оценява тяхната работа.


6. Служителите се нуждаят от разнообразие

Мнозина не харесват рутината и ограниченията и се впускат във всяко кариерно предизвикателство – възможност за динамика, сложни проекти, нови запознанства и професионално развитие. Анализирайте начина на работа и личностните характеристики на служителите си, за да разберете какви са техните потребности и да ги задържите в компанията.


7. Служителите трябва да се познават

За да сплотите един екип и да го накарате да работи, хората трябва да се познават и да намерят начини да общуват и работят ефективно заедно. От процеса на набиране на персонал съвместимостта между кандидата и екипа е от съществено значение и участието на колеги в процеса на набиране става все по-необходимо.

 

 

 8. Доверие и уважение 

Липсата на доверие и уважение от страна на колегите, екипа и/или прекия ръководител влияе негативно върху задържането на служителите. Подкрепяйте и уважавайте служителите си, бъдете честни с тях, защото те го забелязват и комуникирайте открито. 
 

9. Конкурентни заплати и социални придобивки

Минималната работна заплата и липсата на всякакви социални предимства – финансови и нефинансови, правят работодателя слабо конкурентен и неатрактивен за кандидатите. Заплатите, които не отговарят на нивото на натоварване, и дискриминацията в процеса на повишение правят задържането на служители още по-трудно.


10. Приятна работна среда и потенциал за развитие

Ролята на мениджърите и отделите „Човешки ресурси“ далеч не е да правят служителите щастливи, но да създадат здравословна и благоприятна работна среда за тях – да им предложат необходимите инструменти, подкрепа, насоки, свобода и пространство за творческо мислене и ползотворна работа.


11. Служителите имат нужда от баланс

Всички ние имаме социален живот, собствени хобита, интереси, очаквания и лични цели, към които се стремим. Ето защо ежедневие с ясно разделение между работно и лично време допринася за задържането на служителите. 

 


12. Гъвкавост

Едно от уменията, които повече работодатели търсят в кандидатите, е гъвкавост. Въпреки това често пъти самата компания не проявява такава по отношение на служителите и работните процеси, което води до отблъскване и липса на разбиране.


13. Ролеви модели и пример за подражание
 

Лидерите, които вдъхновяват и връщат увереността, силата, ентусиазма у служителите да дават най-доброто, на което са способни, управляват екипи с висока ефективност и допринасят за изграждането на работодателската марка. 


Заключение

През последните години практиките за успешно управление на служители и ролята на мениджърите стават все по-важна част от динамичната среда на технологии и дигитализация, в която се намираме. Ако искаме да задържим качествените служители в компанията си, трябва да елиминираме страха и мениджмънта на микро ниво и да се ориентираме към открита комуникация, баланс и гъвкавост. 

 
Какво е текучеството еъв вашата компания? Успявате ли да задържите качествените служители дългосрочно?

Включете се в нашата платформа Kaderabotim.bg и вижте каква е обратната връзка на служителите за компанията, в която работят. 

Нека заедно подобрим прозрачността на пазара на труда в България! 


 

Read all the articles about

No categories

What I read is worth it:

How is your experience with your employer?

Add review

Create a Resume

Impress right away with a CV in an attractive format

Create CV

Comments

0 comments

Subscribe to the Newsletter

Read articles of interest from Kaderabotim.bg contributors