Под Черен петък познаваме периода на интензивни покупки и големи отстъпки един месец преди Коледа. Някога промоциите се провеждаха в петъка след Деня на благодарността в САЩ, но през последните години обхващат все по-голяма част от ноември.
Истинският Черен петък не е свързан с пазаруване и намаления. Изразът се появява за пръв път през втората половина на XIX в. Той се ражда заради тежката финансова криза от 1869 г., която е свързана с пазара на злато. В тази статия ще разкажа историята му. Ще разберем също в какъв друг контекст се е използвало названието „черен петък в миналото“.
Историята на Черния петък
През втората половина на XIX в. двама инвеститори – Джей Гулд и Джеймс Фиск опитват да установят монопол върху пазара на злато в САЩ. Целта е очевидна – те искат да забогатеят като изстрелят цената на жълтия метал. Предполага се, че всеки долар покачване е щял да им донесе печалби за десетки хиляди долара.
Дали опитът за манипулация сработва? И как опитват да постигнат този трик? Да видим.
Опитът за манипулация на пазара на злато на Гулд и Фиск
В началото на септември 1869 г. Фиск и Гулд започват да купуват колкото може повече злато на Нюйоркската стокова борса. Само в рамките на седмица двамата влагат 1,5 млн. долара, значителна стойност за времето си. Това започва бързо да покачва цената на златото. Тя започва годината при цена от 27 долара, но за дни достига първо 132, а след това 137 долара.
Бясното ѝ покачване за малко не обрича схемата им на провал още в този момент. Други инвеститори започват да продават, за да се възползват от нарасналата цена на злато. В отговор Гулд и Фиск са принудени да възстановят покупките и към 20 септември цената на златото вече е 141 долара.
Джей Гулд и Джеймс Фиск представени в илюстрацията „Знаменитостите на Уолстрийт“.
В рамките на следващите няколко дни, през които двамата спират продажбите, тя продължава да расте до пика си от 160 долара. В този момент цената на златото се е повишила почти десетократно само за месец от началото на схемата на Гулд и Фиск. Това рали на метала е по-сериозно даже и от изстрелването ѝ през 1980 г.
Усещайки растящите рискове за схемата си, те подкупват Абел Корбин, който е девер на действащия президент Юлисис Грант. Чрез него тандемът се надява да блокира продажбите на злато от Министерството на финансите на САЩ (тази част от плана им сработва много закратко). Корбин е действал и като „вътрешен човек“ и е изнасял информация за запасите от злато и планираните покупки и продажби от държавната администрация.
Крахът схемата и началото на първия Черен петък
Никой картел или опит за монопол не просъществува дълго на свободния пазар. Усещайки, че администрацията не гледа с добро око на техните планове, самият Гулд започва тайно да продава части от своето злато.
Вижте повече по темата: Магията на конкуренцията
Най-голямата заплаха за Гулд и Фиск е от значителен продавач, способен да пусне голямо количество злато на пазара. Неслучайно те опитват да блокират продажбите от страна на хазната. Но след като цената надхвърля 158 долара, в петък, 24 септември 1869 г., президентът Грант нарежда злато на стойност 4 млн. долара да бъде обявено за продажба.
С това той за малко не вкарва сериозен автогол. Министерството на финансите не е притежавало толкова злато. Щеше да е интересно да се види какво би се случило с конспирацията, ако бяха направени поръчки за тази сума. Вероятно щеше да се разкрие, че хазната няма тези количества и цената му щеше да продължи да се повишава. Администрацията бързо коригира „грешката“ си и посочва, че реалната сума е десет пъти по-малка – 400 хил. долара.
Карикатурата „Златото при 160 долара и златото при 130 долара“. Източник: Library of Congress
Това не спира моментално възхода на цената на златото. През следващите няколко минути тя продължава да расте. В пика си жълтият метал надхвърля 160 долара, т.е. повишава се почти десетократно само за месец от началото на схемата на Гулд и Фиск. Това рали на златото е по-значимо даже и от изстрелването ѝ през 1980 г.
Но около четвърт час след новината цената му пада значително – до 138 долара. Дни по-рано печалбата на Гулд и Фиск би била над 10 млн. долара. След рухването на плана, те, заедно с няколко банки, остават неплатежоспособни длъжници. Самата цена на злато на Нюйоркската борса спада до малко над 120 долара до 18 декември 1869 г.
Последиците от оригиналния Черен петък
Още на самия Черен петък фалират банки, които се оказват неспособни да изплатят текущите си задължения. Други са изправени пред банкова паника, в която вложителите опитват да получат средствата по своите депозити. Налага се тълпите от хора да бъдат укротени от полицията, за да не щурмуват физически банките.
Илюстрация „Сцени от Златната зала в Ню Йорк“. Търговците не са очаровани от спада. Източник: Library of Congress
Фондовите пазари се сриват, като борсите изгубват над 20% от стойността си само в рамките на една седмица. Това поражда допълнителни фалити на финансови институции.
Вижте повече по темата: Анатомия на всяка криза
Спадът на акциите се отразява и на реалната икономика. Земеделската продукция и много стоки се обезценяват. Някои сектори изпитват сериозен удар, включително самите земеделци и различни производители. Износът на страната също се понижава значително.
Други „черни“ дати на пазарите
Паниката от 1869 г. е толкова запомняща се, че от нея започва „традицията“ дните на силни спадове на пазарите да се определят като „черни“. Сред тях са:
- Черният вторник – 29 октомври 1929 г., когато Dow Jones Industrial Average рухва с 12% за един ден. Това е един от най-големите фондови спадове. С него започва Голямата депресия.
- Черният понеделник – 19 октомври 1987 г., когато отново Dow Jones се срива с почти 22% в един търговски ден, което е най-значимият срив на фондовите пазари в САЩ. С него също започва финансова криза, а представянето на индекса повлича и останалите.
Как се ражда съвременният Черен петък?
Пазаруването след Деня на благодарността винаги е било популярно в САЩ, защото по това време потребителите започват да се готвят за Коледа. В началото на 60-те полицията във Филаделфия нарича деня „черен петък“, заради хаоса от струпването на хора в търговските обекти.
Двадесет години по-късно „Черен петък“ вече се използва от самите търговци като начало на шопинг сезона с отстъпки. В последствие той се разпространява и извън САЩ. Днес, освен Черния петък, популярен ден за отстъпки онлайн е Кибер понеделник. От 2005 г. насам той се провежда обикновено на първия понеделник след Деня на благотворителността.
Обикновено с „черен“ се обозначават негативни събития. Но има теория, че продавачите го използват за отстъпките, защото в миналото с черно мастило са описвани печалбите в счетоводните документи, а загубите – с червено. Така „черен петък“ означава край на периода, в който те са оперирали „на червено“ и начало на месеците на печалба.
Вече знаем „златната“ следа в автентичния Черен петък. Въпреки че няма директна връзка между него и съвременната фиеста на пазаруването, може би шопинг сезонът нямаше да е известен под това име, ако не беше златото.