Баланс между работа и личен живот: как да го постигнем? (2 част)

18.10.2022
3 мин
Баланс между работа и личен живот: как да го постигнем? (2 част)

Споделете

Балансът между работата и личния живот е важен, защото осигурява спокойствие, повече време с любимите хора, добро психично здраве и още много позитиви. В част 1 „Баланс между работа и личен живот: защо е важен?“ ви запознахме с всички тях, а в част 2 ще разберете кои са методите и тактиките, които да използвате, ако искате да промените навиците си спрямо професионалното и личното.

 

Как да разделим работата от личния живот?

В съвременния динамичен свят много от нас, водени от амбицията да бъдат успешни и финансово подсигурени, се увличат в поставянето на все по-комплексни и трудни за постигане цели. Професионалното развитие е важен аспект от личностната реализация, но крайностите винаги носят негативни последствия например в здравословен или личностен план.

 

- Работното време неслучайно е фиксирано

Много служители правят грешката системно да започват и приключват работа извън работно време, да работят по цели нощи и безспирно да проверяват имейла си дори, когато са в отпуск.

Неслучайно съществува общоприет стандарт за работно време, както и регулации за платен отпуск или болничен. Почивката е от изключителна важност и дори е вписана във Всеобщата декларация за правата на човека:

„Всеки човек има право на почивка и отдих, включително на разумно ограничаване на работното време и на периодичен платен отпуск.“

Въпреки това голяма част от служителите изпитват вина, когато си почиват, но ако се научите да приемате отдиха като необхоидмост, това лесно ще се промени.

 

- Планирайте, планирайте, планирайте

Често личният ви живот се изплъзва между пръстите ви, защото не си правите точен и конкретен план. Вероятно имате купища идеи за неща, които искате да направите със семейството си, места, които искате да посетите и дори дребни задължения, които търпят отлагане във времето. Когато най-после дойде краят на работния ден, обаче, вместо да се земете с тях вие сядате на дивана отдадени на мързел, който не ви носи нищо в бъдещ план освен моментната наслада. 

Заради това в началото на всяка седмица създайте реалистичен списък с всичко, което бихте искали да направите. Така няма да се губите в задачите си или да ги забравяте и ще ги виждате като приоритет, включително и приятните такива.

 

 

- Технологиите са ваш приятел

Възползвайте се от всички функции на смарт устройствата, които използвате. Изтеглете софтуер, който да блокира приложенията, свързани с работа извън работно време и тези, свързани със свободното време през работния ден. Така ще намалите възможността двата аспекта на живота ви да се смесят. При някои смартфони можете да постигнете това само с функцията „не безпокойте“.

Бонус съвет: Ако разполагате със служебен телефон или лаптоп, най-добре не го взимайте с вас вкъщи.

 

- Хапвайте извън офиса

Това ще направи почивката по време на обяд по-пълноценна, защото и физически, и психически ще се откъснете от работното място. Така няма да изпитвате нужда да се нахраните възможно най-бързо, за да се върнете отново на бюрото си.

 

- Не работете, докато сте болни

Най-лесният и начин да смесите работата и личния живот, е, като работите, докато сте болни или докато сте в отпуск (нещо, което хората с възможност за работа от вкъщи са склонни да правят). Често причината да се разболеете, е, че тялото ви има нужда от почивка. Заради това имунитетът ви отслабва и организмът ви дава ясни сигнали, че е време за пауза. Дайте си я!

 

- Намерете си хоби, което ви зарежда

Независимо дали е един час, прекаран във фитнеса, посещение на групова тренировка, риболов или увлекателна книга в библиотеката, хобитата са важна част от личния живот, защото успяват да ви разтоварят и заредят положително.

Дори и най-амбициозните и целеустремени служители имат нужда от редовна пълноценна почивка, за да възстановят силите си и освежат ума си за нови предизвикателни проекти и инициативи в кариерен план.

 

- Обмислете смяна на работата си

Ако всички съвети дотук са ви се сторили абсолютно безсмислени, защото вашият началник постоянно ви засипва с работа, работите с удължено работно време и недостижими таргети, то вероятно е добре да обмислите преквалификация или смяна на работното място. 

Това е стъпка, която определено не е лесна, но ние, екипът на Kaderabotim.bg, можем да помогнем благодарение на кариерната платформа, която разработихме, посветена на служителите и работодателите в България. Тук ще намерите реални отзиви от предишни и настоящи служители за водещите компании на българския пазар на труда по отношение на условията на труд, заплащането, фирмената култура, отношението на мениджмънта, възможностите за развитие, социалните придобивки и други. Включете се в нашата кариерна общност и открийте компаниите, които ви заслужават.

 

Заключение 

Помнете, че човек няма как да бъде успешен, ако не притежава добро психично здраве, защото всичко започва отвътре. Щом психичното ви здраве не е добро, с течение на времето физическото такова също ще бъде занемарено. Дори да имате най-голямото богатство на света и да сте най-успешният човек, успехът не значи нищо, щом не можете да му се зарадвате качествено.

Прочетете всички статии за

Без категория

Споделете

Това, което прочетох си заслужава:

Какъв е опита Ви с вашия работодател?

Добавете отзив

Създайте автобиография

Впечатлете веднага със CV в атрактивен формат

Създайте CV

Коментари

0 коментари

Абонирайте се за бюлетина

Прочетете интересни статии от сътрудници на Kaderabotim.bg